Proces druku Lumen to tworzenie obrazów fotograficznych bez użycia aparatu, na przeterminowanym, czarno-białym papierze fotograficznym. Obraz pojawia się za sprawą kontaktu pomiędzy rośliną a papierem. Wystawiony bezpośrednio na działanie światła słonecznego na 15 do 30 minut prześwietlenia, Następnie obraz jest digitalizowany i w końcu utrwalany.
Podczas izolacji w domu, kiedy wszystko zdaje się być zredukowane do skali 1:1, cały wszechświat gatunków roślin żyje w ogrodzie artystki. Anna Atkins była botaniczką i pierwszą kobietą zajmującą się fotografią. Zastosowała cyjanotypię do stworzenia modeli gatunków roślin, które następnie opublikowano jako pierwszą foto książkę w historii „British Algae” w 1843 roku. Zainspirowana jej pracą, Camila Alvarez podczas izolacji z powodu pandemii COVID-19 stworzyła serię wydruków, na których przedstawiła rośliny z własnego ogrodu. Wydruki powstały przy użyciu techniki lumen. Tak jak cyjanotypia, technika ta jest bardzo stara, ten podstawowy proces fotograficzny pozwala na osiągnięcie zaskakujących efektów. Jednak aby zachować niezwykłe kolory, artystka musiała wykonać zdjęcie cyfrowe zaraz po wykonaniu odbitki, później przy utrwalaniu go, obraz zmieniał się w bardziej monochromatyczny. Pomimo że oryginalna odbitka jest fizycznym zapisem tego, co rzeczywiście miało miejsce, to w porównaniu z barwnym wydrukiem wykonanym na papierze bawełnianym zdjęcia cyfrowego, wydaje się być zbyt surowa. Czasem zdjęcie używane było jako pozytyw, a innym razem jako negatyw. Z tego połączenia nauki i sztuki, powstały prace mające w sobie coś z estetyki wystaw sztuki i gablot muzeum naturalnego.
Projekt ten proponuje dialog pomiędzy chemiczną przeszłością i sztuką współczesną.
Camila Alvarez jest argentyńską fotografką i wizualną antropolożką. Ukończyła studia na Uniwersytecie w Buenos Aires. W swojej pracy używa aparatu jako narzędzia badawczego, a w twórczości artystycznej do tworzenia obrazów. Łączy ze sobą stare i nowe technologie. Pracowała jako badacz w Urzędzie Kultury w Buenos Aires (Instytut Polityki Publicznej i Ministerstwa Edukacji) oraz jako profesor fotografii na wydziale Architektury, a także w SzkoleFotografii Kreatywnej, Jest również profesorem w Centrum Badań Kuratoryjnych Node w Berlinie.
Jej prace fotograficzne były nagradzane na wielu konkursach: 1 nagroda w konkursie fotograficznym fundacji Lebensohn, 1 nagroda w konkursie fotograficznym dla absolwentów antropologii, finalistka konkursu Nagrody Kultury Itaú, zakwalifikowana do Nagrody Narodowej w kategorii sztuki wizualne, finalistka AAMEC w kategorii fotografia współczesna, finalistka salonu sztuki wizualnej Tucumán, finalistka salonu sztuki wizualnej Félix Amador. Laureatka grantów w zakresie sztuki Funduszu Narodowego, Metropolitańskiego, Vicente López oraz grantu badawczego Narodowej Akademii Sztuki.