Młyny Rothera
Młyny Rothera
Młyny Rothera
Młyny Rothera
Młyny Rothera
Młyny Rothera
Młyny Rothera
Hasłami tegorocznej edycji festiwalu są: solidarność, wolność i protest. W nawiązaniu do obchodów 40. rocznicy wydarzeń Bydgoskiego Marca 1981 roku - siłowego usunięcia oraz pobicia działaczy związkowych podczas sesji Wojewódzkiej Rady Narodowej w dniu 19 marca 1981 roku w Bydgoszczy. Wydarzenie to, wraz z wcześniejszym kryzysem związanym z odmową zarejestrowania rolniczej „Solidarności”, sprowokowało masowe protesty. Brutalna akcja odbiła się echem w całej Polsce. Wydarzenia stały się częścią drogi do wolności i są symbolem walki o wolną Polskę. Zobaczymy je na fotografiach wydobytych z archiwum fotograficznego legendarnego fotoreportera, archiwisty PRL-u, Chrisa Niedenthala. „Sztuka jest poszukiwaniem wolności. Wolność jest celem samym w sobie, sztuka zaś cel ten realizuje” napisała Natalia LL 25 maja 1987 roku i to jej wystawa będzie jednym z punktów kulminacyjnych tegorocznej edycji festiwalu. Oprócz klasyków z cyklu „sztuki konsumpcyjnej”, na wystawie zobaczymy również kilkanaście fotografii z wczesnego okresu twórczości artystki wykonanych na słynnych „Fotonowskich” papierach barytowych, które „naprawdę kochała” jak wspomina w książce „Kobiety Fotonu”. Wolność w sztuce symbolizuje także dorobek Zdzisława Beksińskiego, który we wczesnym okresie twórczości eksperymentował formalnie z ciałem ludzkim. To właśnie czarno-białe fotografie egzystencjalne pokażemy na festiwalu. Arianna Ancona wykorzystuje archiwalne fotografie rodzinne, żeby zademonstrować solidarność z ofiarami wirusa Sars Cov-2 we Włoszech. Gościem specjalnym 7. edycji festiwalu jest Sandro Miller, który w swoim projekcie pt. „Atropa” nawiązuje do procesu zanikania, rakowacenia i przygnębienia. Jak co roku nie zabraknie wystawy zdjęć nagrodzonych w konkursie Vintage Grand Prix, na który co roku zgłoszenia napływają z całego świata. 7. Vintage Photo Festival to także wiele wydarzeń towarzyszących jak “Analog Photo Bazar”, czyli giełda fotografii tradycyjnej połączona z koncertem i wystawą prac duńskiego fotografa Petera Bjerga. Ponadto: pokazy filmów, warsztaty fotograficzne, spotkania autorskie i koncerty. Szczególną atrakcją tej edycji festiwalu jest barka Camera Obscura, która zacumowała na Wyspie Młyńskiej. Maciej Markowicz od 2008 roku konstruuje camery obscury zamieniając pomieszczenia i kontenery transportowe w aparaty fotograficzne. W 2017 roku zbudował swoją fotograficzną barkę i rozpoczął podróż po europejskich kanałach i rzekach, odwiedzając takie miasta jak Hamburg, Amsterdam, Antwerpia, Bruksela, czy Paryż. Podróż do Bydgoszczy z Berlina jest kontynuacją jego projektu.