„Nici i światło” zachęcają do wielokrotnego odczytywania fotografii, tak aby wziąć pod uwagę również odbicie nowego krajobrazu, wyjątkowego elementu w nich zawartego. Ingerencja w zdjęcie kolorowym haftem i tkaniną pozwala, wraz z bezpośrednim obrazem zapisu fotograficznego, na zbadanie myśli, iluzji stojącej za przedstawieniami. Projekt „Nici i światło” łączy fotografię analogową z ingerencją tekstylną. Cykl powstał poprzez nadrukowanie na płótnie techniką sublimacji analogowych fotografii. Następnie obrazy były ręcznie haftowane i obszywane tkaninami, które dodały koloru do czarno-białych fotografii. Opowiadają one o podróży przez różne etapy życia, przywołują rodzinne wspomnienia, a także są komentarzem do sytuacji społecznej w Chile, związanej z problemami takimi, jak ubóstwo, słabe warunki życia ludności, zacofanie, migracja, a także konflikty społeczno-ekonomiczne, polityczne i środowiskowe, które doprowadziły do wybuchu protestów społecznych, które rozpoczęły się pod koniec roku 2019 i które trwają również w 2020 roku. Złożona sytuacja, która dzieli chilijskie społeczeństwo, jest główną wskazówką do odkrycia bezpośredniego przekazu fotografii, mających na celu podkreślenie i stworzenie atmosfery, zawierającej znaczenie i koncepcję obrazu.
Marcelo Aragonese (Santiago, Chile) jest niezależnym fotografem. Studiował fotografię dziennikarską, ponadto zgłębiał również techniki z XIX wieku związane z emulsjami fotograficznymi. Swoje prace wykonuje głównie w technice analogowej. Prowadził warsztaty fotografii tradycyjnej i otworkowej, a jego prace były wystawiane w Ameryce Łacińskiej i Europie, podczas konkursów i międzynarodowych wystawach fotografii.