Vintage Grand Prix Honorowe Wyróżnienie
Projekt PIN-ANIMA to eksperymenty inspirowane doświadczeniami XIX wiecznych pionierów chronofotografii: Eadwearda Muybridge’a i Étienne-Jules Marey’a.
Te prymitywne urządzenia, którymi fotografuję są w stanie stworzyć obrazy będące źródłem krótkich sekwencji filmowych. Optyka kamer inspirowana ludzkim okiem może proponować odległe od naszego doświadczenia „widzenia” – stąd bliskie mi poszukiwania poprzez multiekspozycję, długie naświetlanie, kamery wieloobiektywowe dzielące lub mieszające obrazy, pokazujące obiekt z wielu stron jednocześnie. Takie „widzenia” oferowały również eksperymenty pionierów chronofotografii. Oni budując kamery myśleli o nieruchomym obrazie jednak w ich eksperymentach można zobaczyć przyszły wynalazek kina.
Fotografie pokazują efekty działania używanych przeze mnie aparatów. To puszki, pudełka, rury, walizki zaopatrzone w otwór albo soczewkę. Z powstałych analogowo obrazów uzyskuję pojedyncze kadry do ruchomych animacji. Te sekwencje mogę podzielić na następujące grupy:
– Sekwencje wykonane metodą solarigrafii (solarygrafii), które obejmują od kilkudziesięciu do kilkuset obrazów naświetlanych kolejno przez cały dzień pojedynczym aparatem (animacja to miesiąc albo rok obserwacji). W innej opcji animacja składa się z 29 obrazów naświetlanych jednocześnie przez pół roku w oddzielnych kamerach.
– Sekwencje wykonane kamerami wyposażonymi w wiele obiektywów eksponującymi jednocześnie i na jednym polu obrazowym – daje to możliwość tworzenia różnych „ruchów” kamery w zależności od wybranej kolejności sąsiadujących ze sobą klatek.
– Sekwencje wykonane jednocześnie z ustawionych koncentrycznie względem obiektu 20-30 kamer. Klatki animacji nie są ustawione precyzyjnie stąd efekt „biegającego” kadru.
Wszystkie pokazane eksperymenty są pracochłonne i w pewnym sensie to co pokazuję to jedynie próby zapisu pomysłu. Lubię myśleć o tym, że to dopiero początek mojej pracy
Paweł Kula
Artysta wizualny i eksperymentator. Wykorzystuje nietypowe materiały światłoczułe: rośliny i pigmenty fosforescencyjne, fotografię bezkamerową, konstruuje prymitywne kamery fotograficzne i zabawki optyczne. Współtwórca idei i metody solarigrafii/solarygrafii (2000). Mieszka w Szczecinie.
Wernisaż
12.09.2024 (czwartek), 19:30
Godziny otwarcia
wtorek, czwartek – 10:00-18:00
środa, piątek – 12:00-20:00
sobota, niedziela – 12:00-18:00