Wykład Ewy Meissner Początki fotografii kolorowej
05.10.2024 (sobota), 12:00
Sala audiowizualna, MOB, Gdańska 4
Początki fotografii kolorowej
Międzynarodowy wzrost znaczenia fotografii kolorowej w świecie sztuki w połowie XX wieku oznaczał znaczącą zmianę w praktyce artystycznej i w jej docenianiu. Ta transformacja poszerzyła zakres sztuki fotograficznej, umożliwiając bardziej zróżnicowane przedstawienia świata i pozwoliła artystom eksplorować nowe języki wizualne i narracje, kładąc nacisk na emocje, nastrój i realizm. Fotografia kolorowa stała się potężnym narzędziem do uchwycenia istoty różnych kultur i społeczeństw, zwiększając jej potencjał do opowiadania historii. Wśród pionierów, którzy rzucili wyzwanie dominacji fotografii czarno-białej i pomogli ustanowić kolor jako prawowite i ekspresyjne medium znaleźli się min.: Ernst Haas, Marvin E. Newman, Saul Leiter, William Eggleston, Ruth Orkin, Harry Callahan, Eliot Porter, Harry Gruyaert, Luigi Ghirri, Daido Moriyama, Takuma Nakahira, Shomei Tomatsu, Yutaka Takanashi, Sarah Moon, Stephen Shore,
Helen Levitt, Joel Sternfeld i Joel Meyerowitz a także mniej znane Evelyn Hofer, Sheila Metzner czy Lourdes Grobet. Z historycznej perspektywy ich nowatorskie prace odkrywają nam dzisiaj, jak ci artyści zrewolucjonizowali dziedzinę fotografii i zmienili sposób, w jaki postrzegamy otaczający nas świat.
Ewa Meissner
Fotografka, dokumentalistka, fotoedytorka i kuratorka wystaw, rocznik 71. Współzałożycielka agencji Napo Images. Członkini Press Club Polska i ambasadorka FujiFilm Polska. W latach 2000-2005 studiowała dziennikarstwo na Wydziale Politologii Collegium Civitas w Warszawie. Od 2010 roku współpracuje z Instytutem Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego prowadząc zajęcia z fotografii prasowej, historii fotografii mody i historii fotografii japońskiej. Fotoedytorka książek fotograficznych, min. „BEBOK” Karoliny Jonderko, „Echo” Maksymiliana Rigamontiego, „Stos” Maksymiliana Rigamontiego, „Message” Macieja Jeziorka, „Two tailed dog” Michała Adamskiego, „Stigmy” Adama Lacha, „NYC #02” Wojciecha Wieteski, „Some Things are Quieter Then Others” Jacka Foty. Jej prace, oscylujące pomiędzy fotografią socjologiczno-dokumentalną a fotografią streetową, wystawiane były min. w Polsce, Francji, Czechach, Anglii i Stanach Zjednoczonych.
Wydarzenie realizowane we współpracy z Fujifilm