Wystawa Analogie to 3 punkty widzenia trzech autorów na fenomen fotografii analogowej – klasycznej – nie cyfrowej, która jest obok wynalazku druku jednym z pierwszych przykładów „Pamięci Medialnej” – kluczowego elementu przemian cywilizacyjnych. To także przykład, że jedynym właściwym sposobem „Opisywania Świata” jest wiele sposobów opisywania świata i dlatego robimy to wspólnie. Jednym z interesujących nas aspektów jest czas trwania medium, „Pamięci Medialnej”, który wraz z postępem technologicznym – zwłaszcza w związku z destrukcyjnymi zasadami copy rights i patentów – ulega drastycznemu skróceniu i ograniczeniu. Rysunki naskalne możemy oglądać, rękopisy możemy czytać, natomiast płyt LP, CD czy DVD już prawie nikt nie odczyta. Czy z refleksji dotyczących przemian fotografii – od klasycznej do cyfrowej – możemy wyciągnąć lekcje, wnioski związane z nadchodzącą SI?
Marek Noniewicz
Artysta wizualny, edukator. Członek ZPAF, oraz Naukowego Towarzystwa Fotografii. Uczestnik i kurator wielu wystaw fotograficznych, w tym kilku międzynarodowych projektów. Jego prace znajdują się w zbiorach CSW w Toruniu, Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, oraz kolekcjach prywatnych. Stypendysta MKiDN i Miasta Bydgoszczy. Projekt „Notatki z pamięci” jest realizowany dzięki wsparciu Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy.
Od kilku lat dokumentuję codzienność przy pomocy fotografii natychmiastowej. To kapryśne i nieprzewidywalne narzędzie ale jego zaletą jest fakt, że otrzymuję gotowe materialne zdjęcie które jest świadectwem danej chwili! Materialność jest dla mnie bardzo istotnym elementem projektu, w półpłynnej rzeczywistości wirtualnej to prawie ewenement. Powstające fotografie, to dla mnie rodzaj szkicownika, a wykonane zdjęcie jest czasem punktem wyjścia do dalszych działań, są jednak w pełni autonomicznymi pracami, rodzajem haiku, efektem zadziwienia światłem i przestrzenią, rodzajem spostrzeżenia który wyprzedza proces analizy myślowej. Fascynuje mnie w fotografii natychmiastowej moment w którym obraz powoli się pojawia, proces ten zależy od wielu czynników i trwa od kilku do kilkunastu minut. W którymś momencie bezpośrednio po wykonaniu fotografii, zacząłem je chować i zamiast biernie oczekiwać na pojawienie się obrazu, sporządzałem notatkę opisując dlaczego fotografowałem, co czułem w chwili fotografowania, co zainspirowało mnie do zrobienia zdjęcia, po to by później zestawić obraz z tekstem. Z czasem oddalałem moment opisu fotografowanej sytuacji, tak by sporządzając notatkę „wywołać” z pamięci zdarzenie. To wywoływanie odnosi się do analogowej technologii, którą konsekwentnie eksploatuję. „Notatki z pamięci” - opisujące fotografie to rodzaj autorskiego poetyckiego komentarza, który razem ze zdjęciem tworzy pewną całość. Tytuł podkreśla też przeniesienie akcentu z obrazu na słowa, które to słowa tworzyć będą istotny kontekst do odbioru całości.
http://mareknoniewicz.blogspot.com/
___
Józef Żuk Piwkowski
Inżynier, fotograf, filmowiec... odkrywca „Kopiuj Proszę” i „Pamięci Medialnej”. Twórca „KSW / Księgi Słów Wszystkich”, Galerii 2B+ (R, DC, M, L...), wydawnictwa „Tytuł Roboczy” i projektów artystycznych od 1977 roku. Urodzony w Łodzi, działał też m.in. w Warszawie, Paryżu, Cannes, Berlinie, Sofii i Nowym Jorku.
W tekście „Meta Memory czyli od słowa, fotografii, filmu i telewizji do strimingu na żywo w internecie” – dedykowanym wizualnie Gustavowi Courbet – prowadzi rozważania i refleksje o naturze i związkach cybernetyki, historiozofii, „Pamięci Medialnej”, „Ethosophi” i zasady „Kopiuj Proszę”, z – naturą człowieka, samoświadomością oraz wielkim wybuchem.
Obecnie w Bydgoszczy, w „StudioRejs” / 2B – domu na wodzie, rozwija koncepcje „Portretu Wielokrotnego” i prowadzi ze ZbyZielem Galerię 2B+L.
Na wystawie pokażę oryginalne stare klasyczne zdjęcia własne i rodzinne.
trochę więcej:
https://www.facebook.com/jozef.piwkowski
___
ZbyZiel (Zbigniew Zieliński)
Malarz, fotograf i społecznik sztuki. Od 1990 aktywnie działa w bydgoskim środowisku artystycznym (m. in. „Szkoła Bydgoska”, „Galeria Kantorek”, „Świetlica Artystyczna Trytony”, „F.R.G.S. Mózg”, „Sanatorium”, „Czarny Karzeł”, obecnie z Józefem Żukiem Piwkowskim współtworzy Galerię 2b+L). Wystawiał indywidualnie i zbiorowo w Polsce, Czechach i Grecji.
Przedstawiam teoretyczną czarno-białą taśmę negatywową typu 135 (24 lub 36). Ten film zawiera światło z lat pomiędzy 1953 a 2012. Fotografował ojciec i syn. Różnica wieku w czasie wyzwolenia migawki jest odwrócona. Taki negatyw mógłby zaistnieć.
Godziny otwarcia wystawy:
18-22.09; 10:00 - 14:00
W celu zwiedzenia najlepiej skontaktować się wcześniej pod numerem telefonu:
601 390 205
Józef Żuk Piwkowski