Tytuł wystawy powstał na podstawie rozmów o tym, jak wyglądały sesje fotograficzne Zofii Kiepuszewskiej na przełomie 1970 i 1971 roku. Po śmierci męża Jana Kiepuszewskiego w 1969 roku Zofia Kiepuszewska pracuje w zaaranżowanym u siebie w domu atelier fotograficznym przy dawnych Alejach 1 Maja, dzisiejszej ulicy Gdańskiej 64 w Bydgoszczy. Fotografuje wówczas Joannę Kiepuszewską, swoją synową. Obie kobiety mają ze sobą dobry kontakt, właściwie intuicyjny. Dogadują się bez słów, swoją delikatnością, zmysłowością i częstotliwością piękna. Podczas sesji słuchają muzyki. Joanna, czytająca wówczas Sto lat samotności Marqueza, dobiera fragmenty z literatury do prac Zofii. Jest bohaterką całego cyklu 20 fotogramów Studium jednej twarzy Zofii Kiepuszewskiej, jej imieniem i nazwiskiem jest zatytułowana jedna z fotografii, a na odwrocie innego portretu dopisano: Joanna Kiepuszewska, historyk. Portrety Joanny Kiepuszewskiej robione przez teściową Zofię Kiepuszewską w czasoprzestrzeni jednego domu wyrastają z wartości tej rodzinnej relacji. W intymnym i refleksyjnym spotkaniu kobiet ze sobą i z aparatem fotograficznym obrazy rozkwitają od środka w głąb. Powstaje obraz wewnętrzny fotografki i jej sposobów widzenia/patrzenia. Dlatego są to nie tylko portrety Joanny, a portrety z udziałem Joanny, drugiej kobiety, w której przegląda się ta pierwsza, tak jak przeglądają się w swoich historiach i kobiecościach kobiety w kręgu, celebrujące siebie w szacunku, życzliwości i bez oceniania. Te czarno-białe portrety wiszą w atelier Zofii na wyprofilowanej ściance ze sklejki tak, że osoby zachodzące do zakładu Zofii Kiepuszewskiej, by zrobić sobie zdjęcie lub je odebrać, mogą na nie patrzeć. W 1971 roku można je było także widzieć na wystawie indywidualnej Zofii Kiepuszewskiej w bwa Bydgoszcz. To właśnie w tym cyklu – z początku lat 70., będącym aktualnie w zbiorach Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy i tu, na wystawie – Zofia Kiepuszewska, będąca od 1953 roku członkinią Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF), a w 1970 odznaczona tytułem artystycznym AFIAP Międzynarodowej Federacji Fotografików (FIAP), eksperymentuje z obrazem fotograficznym. Przetwarza, deformuje, multiplikuje, zestawia ze sobą, nakłada op-art na fotografię, tnie, skleja, komponuje. Powstaje wtedy m.in. kalejdoskopowa kompozycja z czterech fotogramów bazująca na centralnej części twarzy obejmującej oczy, nos, usta. Wpisana w tę kompozycję możliwość koła z linii ust układających się na kształt obiektywu przywołują migawkę i jej ruch, a co za tym idzie – uzmysławiają nam zmienność i subiektywność widzenia . Archiwum domowe Joanny i Marka Kiepuszewskich dopełnia Sprawę domową o bezcenne fotogramy, ślady twórczości Zofii Kiepuszewskiej. Są tam czarno-białe zdjęcia dokumentacyjne wystawy Zofii Kiepuszewskiej w bwa Bydgoszcz w 1971 roku oraz czarno-białe fotografie Joanny Kiepuszewskiej wykonane przez Zofię Kiepuszewską w mniejszych formatach niż wystawowe. Podczas gościny i zapoznawania się z otoczonym troską archiwum Joanna Kiepuszewska mimochodem dzieli się z nami opowieścią o zdjęciu wyciągniętym przez nią kiedyś niemalże z kosza. To jej portret zrobiony przez Zofię Kiepuszewską, naklejony na papier milimetrowy, otoczony malutkimi, wielkości stykówek, zmultiplikowanymi i przeciętymi jakby linią horyzontu portretami Joanny Kiepuszewskiej. O ile dla Joanny to udane zdjęcie jej własnej twarzy, które często trudno jest po prostu wyrzucić, o tyle dla Zofii to próbka, cząstka kreacji, element procesu twórczego, szkic. Zdjęcia są pomazane czarnym tuszem, może flamastrem. Widać ślady myślenia, komponowania. Sfotografowanie tej kompozycji na ręcznie robionej serwecie u Joanny Kiepuszewskiej ukazuje misterną robotę artystki, zapisaną także na odwrocie tego zachowanego przez Joannę Kiepuszewską fotogramu próbnego, gdzie widać szkice Zofii Kiepuszewskiej do dwóch lub trzech innych fotografii.
Zofia Kiepuszewska (1914–1998) – urodzona w Gdańsku, mieszkająca i pracująca w Bydgoszczy. Prekursorka, razem z mężem Janem Kiepuszewskim, w zakresie fotografii artystycznej w Bydgoszczy w pierwszych latach po II wojnie światowej. Członkini Związku Polskich Artystów Fotografików(ZPAF), odznaczona tytułem artystycznym AFIAP Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej (FIAP). Współzałożycielka Bydgoskiego Towarzystwa Fotograficznego. Organizatorka kółek fotograficznych w szkołach i wojsku. Autorka dwudziestu wystaw indywidualnych w Polsce, jak również uczestniczka wielu wystaw zbiorowych i międzynarodowych.
Zofia Kiepuszewska, Sprawa domowa, wystawa fotografii ze zbiorów Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy oraz archiwum domowego, tekst i opracowanie biogramu: Danuta Milewska
Szczególne podziękowania dla Joanny i Marka Kiepuszewskich oraz Piotra Kiepuszewskiego.
Na wystawie zobaczymy fotografie z archiwum rodzinnego Zofii Kiepuszewskiej.
Partnerem wystawy jest Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy.
Kuratorkami wystawy są Danuta Milewska i Karolina Rybka.